
Obecność w internecie to już nie jest ekstrawagancja, ale konieczność dla każdej firmy. Jednym z aspektów obecności online jest posiadanie własnej domeny przez firmę. W jaki sposób wybrać taki adres?
Zawsze wygląda to w podobny sposób: ktoś wpisuje nazwę domeny w przeglądarce internetowej, a potem otwiera się strona www firmy. Domena ma zatem kluczowe znaczenie dla właściciela takiego serwisu. Należy pamiętać, że domena jest po prostu adresem internetowym, pod którym znajduje się jakaś usługa online lub serwis internetowy. W najłatwiejszej sytuacji są te firmy, które za domenę wybierają swoja nazwę. Nie zawsze to jednak możliwe. Gdy firma otwiera sklep internetowy lub jakąś stronę sprzedażową, zwykle szuka dla niej odpowiedniej nazwy.
Domena a obecność w internecie
Każdego dnia rejestrowanych jest bardzo wiele domen internetowych. Wystarczy wejść na stronę www dobrego dostawcy usług internetowych (np. Domeny.pl) i sprawdzić, czy wybrany adres jest wolny lub poszukać innego. Potem w tym samym miejscu można wykupić domenę (na co najmniej rok), a do tego również serwer potrzebny do uruchomienia witryny.
Ogromne zainteresowanie domenami pokazuje, że internet staje się coraz ważniejszy w codziennym życiu Polaków. Mamy tego przykład podczas pandemii koronawirusa. Wiele firm musiało rozpocząć sprzedaż online, żeby nie upaść i to stało się przysłowiowy strzałem w dziesiątkę. Dzięki obecności w internecie niektóre firmy zwiększyły swoje obroty aż o kilkaset procent. Jeśli ktoś zatem jeszcze się zastanawia nad obecnością w internecie, powinien zdawać sobie sprawę, że jego konkurencja już tam jest.
Jak wybierać domenę dla firmy?
Domenę należy traktować jako część biznesu i to często cenną część (jak znak towarowy). Dobrze wypromowana domena przynosi nie tylko zysk firmie w postaci sprzedaży towarów i usług w kanale online, ale i staje się rozpoznawalnym adresem wśród konsumentów.
Wybór domeny nie może być jednak dziełem przypadku. Zanim nastąpi jej zarejestrowanie, trzeba się zastanowić nad kilkoma kwestiami. Po pierwsze trzeba dostosować adres do zasięgu działania naszej firmy. Jeśli to rynek lokalny, najlepiej zdecydować się na domenę z rozszerzeniem regionalnym. Przy sprzedaży na terenie Polski warto postawić na rozszerzenie .pl, a na rynku europejskim – .eu. Jeśli działamy w różnych częściach świat, dobrym rozwiązaniem jest końcówka .com.
Sama domena powinna być łatwa do zapamiętania, krótka i najlepiej bez polskich znaków, bo to wprowadza zamieszanie.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, jaka jest dobra domena, a jaka zła. Ważne, żeby nawiązywała do branży, w jakiej działa firma lub do jej kluczowego produktu. Dobry marketing i działania SEO są w stanie wypromować każdy adres internetowy.